Dette er temaet som fikk meg engasjert i politikk. Muligheten til å avslutte et liv før dens fødsel på grunn av ulike årsaker som økonomi, press eller sykdommer. Som 12-åring hadde jeg mange spørsmål og fikk mange gode svar av min mor om dette temaet; Hvorfor ville noen velge bort et barn framfor seg selv? Er mennesker egoistiske? Hvor mange bruker abort årlig?
Jeg mener barnets liv starter når sædcellene treffer “det-store-egget”. Vi merker det fysisk at et nytt liv er på vei og halvveis i svangerskapet kan du merke spark og bevegelser. Når fosteret blir født kjenner babyen igjen den beroliggende stemmen til mor og far som skaper et sterkt bånd.
Da blir jeg veldig lei meg når enkelte fra politiske parti som SV, Rødt og Ap sier at det ikke er et liv før barnet er født. SV ønsker å heve abortgrensen fra 12 til 16 uker for da vet man litt mer om fosteret. Du kan finne ut om fosteret har sykdommer eller andre problemer som kan føre til ekstra utfordringer, for eksempel downssyndrom. Det er skuffende å høre at Sosialistisk Venstreparti ønsker å avslutte et påbegynt liv på grunn av en litt anerledes hjerne eller utseende.
Mange kvinner står alene i svangerskapet. Spesielt visst du er veldig ung og gravid ber ofte foreldre og barnefaren om abort. Det er vist gjennom SSB at hver fjerde abort blir utført på grunn av et press som er uakseptabelt.
Hver femte kvinne velger abort pga. økonomiske årsaker. Det er fullstendig uakseptabelt at kvinner må velge bort et liv på grunn av penger. Samfunnet burde tilby en trygdeordning som gjør at du mottar ekstra barnetrygd visst du tjener under et visst beløp. Ingen liv skal hindres i verdens rikeste land på grunn av økonomi!
Bestemmer kvinner over sin egen kropp under svangerskapet?
Kristelig Folkepartis Ungdom; er dere i mot abort på alle punkt? Nei. Visst fosteret står i fare for mors liv, pskyisk eller fysisk, skal hennes liv tas hensyn til. Visst kvinnen har blitt uønsket gravid på grunn av voldtekt burde også valget om abort respekteres. Visst fosteret mangler for eksempel hjerne og har ikke mulighet for å overleve etter fødselen burde også valget om abort respekteres.
Alle partiene er enige om en ting: aborttallene må ned. Men det viser seg at Kristelig Folkeparti er de eneste som gjør noe med det! Vi må få tilbake en statlig rådgivertjenesten for kvinner i denne situasjonen og organisasjoner som Amathea gjør en utrolig god jobb!
Hva synes du om abort? Jeg vil vite hva du føler om dette temaet så skriv en kommentar eller kontakt meg. Jeg vil høre hva du har å si!
Mvh. Simon Molvær Grimstad
Sist endret: 24. februar 2010



6. januar 2010 at 16:38
Hei Simon!
bra innlegg, og bra tema. d va åsså detta tema som fikk meg t å satse på KRF! jeg mener d r bra at non velger å trosse dagens mening om at abort kan gjennomføres, helt ukritisk!
jeg r helt eni me deg om at livet startes når egg- og sædcelle møtes. og selvfølgeli er det situasjoner der nei til abort er vanskelig. men det er så mange eksempler på at foreldre har valgt å si nei t abort, til tross for at legene sir at barnet bare har non få mnd å leve, viss det i d hele tatt blir født… jeg mener at disse eksemplene burde gjøre at man burde være kritisk til abort. mange andre eksempler på at foster med “tilsynelatende feil” lever et FLOTT liv. det er også mange eksempler på “voldtektsbarn” som også får et flott liv, og mødre som elsker dem på lik linje som viss barnet hadde blitt unnfanget på annen måte.
derfor mener jeg at dette IKKE burde være en grunn t abort, som du skriver.
veit ikke om dette r rette plassen å spørr, men har krf non situasjoner der abort er akseptabelt? når du skriver at valg av abort bør respekteres ved fare for mors liv, voldtekt osv? jeg får lissom aldri helt tak på va partiet mener…
6. januar 2010 at 17:08
Hei Marita :-)
KrF er i mot abort, men visst du blir gravid etter å ha blitt voldtatt så burde du kunne velge abort. Flere leger har tilbydd kvinner abort, og det er jo helt uakseptabelt. Leger skal ikke nevne ordet abort før pasienten har nevnt det. Det er også et tiltakk som burde takes!
6. januar 2010 at 16:44
Enig med deg i det aller meste her Simon, godt skrevet! :)
Derimot så er jeg nok enda mer konservativ enn deg på dette temaet. Du skriver: “Visst kvinnen har blitt uønsket gravid på grunn av voldtekt burde også valget om abort respekteres.”
Jeg ser på mor og foster som to separate liv. Og jeg mener at mor burde ikke under NOEN omstendigheter ha rett til å drepe fosteret på grunn av at hun har blitt voldtatt.
For å sette det maksimalt på spissen så har du heller ikke rett til å drepe meg om du har blitt voldtatt! ;)
Da må syns jeg at hun heller burde finne seg i å bære frem barnet, for så å abortere det bort.
-Lars R
6. januar 2010 at 16:59
“Bestemmer kvinner over sin egen kropp under svangerskapet? ”
Hva mener du med det? Det er jo nettopp denne friheten, å bestemme over sin egen kropp, KRF vi begrense.
Det finnes andre grunner som ikke er livstruende eller som innebærer voldtekt som er tungtveiende nok til ikke å bære frem et barn. Barn i 12-års alderen har sex. Dersom du benekter dette er du naiv. Er det rettferdig at ei jente som ikke engang har begynt på ungdomsskolen skal bære frem et barn? Hva med hennes liv? Det er en stor nok psykisk og fysisk påkjennelse å ta abort, ingen velger dette om de har et bedre alternativ. Er det mulig å gi de alternativene til alle er selvsagt det det optimale, men valget må fortsatt være mulig. Eneste konsekvensen et forbud av abort ville medført er et høyere tall ulovlige aborter (som i verste fall dreper både kvinne og foster) og en haug med barn ingen vil ha.
6. januar 2010 at 18:58
Hei Valeska :-)
Jeg benekter ikke at jenter i 12-års alderen har sex og vi kan ikke gjøre abort ulovlig, det er høyst uaktuelt! Visst du leser blogginnlegget litt dypere vil du lese at visst ungen står i fare for moren sitt liv, burde valget om abort respekteres. Visst en 12/13 år gammel jente burde hun få beholde ungen sin om hun ønsker det!
30.000 kvinner utfører abort årlig. Disse tallene er for høye!
6. januar 2010 at 17:36
Og om kvinner får KUN lov å ta abort så kommer det til å være maaange som lyger det på seg! Jentene nå tildags gjør mye rart. Slik som den 17 år gamle jenten i Ålesund ifjord som løyg på seg en voldtekt bare for å få oppmerksomhet i media.
Det kommer til å være like mye snusking og tull der som det er på skatt etc!
Abort burde være 0 toleranse!!
6. januar 2010 at 17:54
Hei oslolivet :-)
Det er stor forskjell fra å være PR-kåt til gravid. Det finnes måter og lure seg forbi alt i verden, men et rykte om en voldtekt tror jeg ingen vil gå frivillig rundt med. At du blir et offer for en voldtekt er ingen drøm og mennesker sliter psykisk med slike handlinger i mange år.
Jeg synes det blir feil at kvinner skal tvinges til å føde barn uønsket. Det blir å tvinge på kvinnen en baby som til slutt kan bli et problem… Jeg forstår hvorfor du mener det og jeg respekterer din standpunkt.
6. januar 2010 at 17:58
PR-Kåt har ingenting med saken å gjøre når det gjelder abort. Legene har taushetsplikt så det er aldri noen som kommer til å få vite om det! Så om noen går til legen og sier at de har blitt voldtatt så kommer aldri noen til å få vite om det!! Så derfor er det utrolig lett om en kvinne går til legen og vil ta en abort. Jeg mener hvertfall det blir for lett!
Mvh Susanne Nedregård
7. januar 2010 at 12:11
Simon har helt rett i det han skriver her, og det er som om jeg skulle sagt det selv. Takket være Simon har jeg også tidligere fått et helt annet syn på abort. Jeg har alltid vært i mot dette, og synes det er helt feil. Abort er uaktuelt fra min side, uansett!
Det KRF jobber med er også helt rett. Dette burde mange flere partier jobbe med, sånn at aborttallene går ned. Tenk det, 30 000 barn som aldri en gang får en sjanse til å leve livet. Det er trist.
7. januar 2010 at 20:48
Heihei, Simon! Så bra at du har laget politikk-blogg, ser frem til å lese mer her :)
Det er kanskje ikke noe overraskelse at jeg er ganske uenig med deg:
Et hvert barn som kommer til verden bør være et ønsket barn, som har foreldre som er klare og i stand til å gi barnet en god oppvekst.
En 13-åring som har vært så uansvarlig eller uheldig at hun har blitt gravid er ikke på noen måte klar for å få barn.
Og uansett om det blir adoptert bort, er hun ikke klar for de fysiske påkjennelsene en fødsel medbringer, og ikke de psykiske påkjennelsene i etterkant.
Også er det ikke sann at kvinner “velger bort” barnet sitt pga av utseende eller andre ting som kan gjøre barneoppdragelsen en større utfordring.
Abort er en stor påkjennelse for en kvinne, mange sliter med skyldfølelse og depresjoner etter noe sant.
Det er noe man gjør som aller siste utvei.
7. januar 2010 at 21:52
Hei Anette :-)
Jeg forstår argumentasjonen din om at 13-åringer ikke er klar for barn psykisk sett. Fysisk er de klare til å ta imot barn fra de får mensen, etter det jeg har hørt fra helsesøster ;-) Den første fødselen er en stor fysisk påkjennelse uansett alder…
Her er noen blogger du burde besøke Anette: http://mamma1995.blogg.no/ og http://ruth09.blogg.no/
8. januar 2010 at 22:03
Skjerpings. Hvordag kan du ha noen som helst slags anelse om hvordan det er å føde et barn? Fordi du har hørt det fra helsesøster…? Hva med å høre på alle andre kvinner her i verden som føder barn. Ingen jente er klart il å ta imot et barn bare fordi hun har fått mensen. Hvorfor gi liv til et barn du ikke kan gi et verdig liv?
Poenget mitt her er at du mangler en vesentlig viktig synsvinkel, nemlig kvinnens. Du vil aldri kunne se dette fra en kvinnes perspektiv, og ettersom det er kvinnen dette i størst grad berører, er det hennes stemme som burde tale høyest. Det er ikke hvem som helst som kan klare å ta seg av et barn med downs syndrom, samme hvor mye samfunnet stiller opp. Det krever stor selvinnsikt å ta abort når du vet du får et sykt barn- Creds til de som tar den avgjørelsen.
Tror du ikke det ligger dype tanker og følelser bak enhver abort som blir tatt i Norge? Enhver situasjon er unik, og med gode argumenter bak seg.
Og som noen presterte å si lenger oppe her – at abort etter voldtekt ikke burde være tillatt – grenser for meg til det sinnsyke. VI LEVER IKKE I STENALDEREN! Ingen mann skal kunne tvinge på en uskyldig kvinne et barn hun må bære frem. Å få barn skal være en glede, en frivillig glede, for to som elsker hverandre. En mor skal ikke måtte se på barnet sitt og minnes de grusomhetene som brakte det til verden.
Vi lever i et moderne samfunn – hvor alle som har en fornuftig forstand skal være i stand til å velge selv! Så takk Gud for at vi selv får velge hvem vi temmer på ved valg – for min del kommer det ALDRI til å bli KrF.
7. januar 2010 at 22:06
Sv: En trettenåring er ikke skikkelig utvokst, og har bl.a mye smalere hofter enn en fullvoksen kvinne. Dette gjør at både fødsel og svangerskap sannsynligvis blir en mye større påkjenning enn hos en utvokst kvinne.
Men ja, det er en fysisk mulighet for å føde barn fra man får mensen ;)
Takk for tipset, skal besøke bloggene :)
7. januar 2010 at 22:32
det er mer enn mensen som skal til for at en kvinnekropp skal være klar for et barn, Simon.. For eksempel må hoftene være store nok til at bekkenet ikke sprekker ved fødselen og kvinnen må halte/sitte i rullestol resten av livet sitt.
8. januar 2010 at 23:22
Hei!
Eg må seie eg er verkeleg ueinig med deg på dette temaet. Eg meinar ikkje at ein skal ta lett på abort, men at jenta sjølv må finne ut om ho er klar for å ta ansvar for eit barn. Og viss ho ikkje er det, uansett kva årsaka måtte vere, bør ho kunne ta valet om å ta abort. Eg ser ikkje på eit foster under 12 veker som eit menneske. Det er ei form for liv, men ikkje noko som kan reknast som eit menneskeliv. Og eg synast også at om jenta bestem seg for å ta abort viss ho finn ut at fosteret har ein alvorleg sjukdom, er greit. Det treng ikkje å vere fordi ho er egoistisk og ikkje vil bruke storparten av tida si på eit barn med spesielle krav, det kan vere fordi ho ikkje følar seg kapabel til å ta vare på barnet.
Eg er einig at aborttalla er høge, men det er også antall valdtekstoffer, og jente som fortsatt gjeng på skule som verte gravide.
Og når du sei at du er skuffa over SV som ønskjer å drepe born; er trur ikkje det er det som er meininga. Eg trur at dei set ønskja til jenta høgare enn eit slags liv som er under 12 veker gammalt og ikkje har eigne tankar og meiningar som et verkeleg menneske. Og eg synast det er bra at dei vil heve grensa frå 12 til 16 veker, så jenta veit kva ho har å forberede seg på.
Eg synast at jenta sjølv skal få ta valet om å føde eit menneske ho kjem til å vere knytta til resten av livet, og viss ho vel å ta abort, skal ikkje ho bli refsa av folk som har annleis meinige.
28. januar 2010 at 18:21
Det er en tanke at hjerte til barnet slår allerede etter 3 uker, det er tross alt en tanke når man tenker at ved 12 uke har barnets hjerte slått i 9 uker.
Om man ikke ønsker å forby abort, så bør den 12 ukersgrensa opp til medisinsk debatt.
Man snakker også i fra sosialistenes side mer om rettigheter, snarere enn verdier. Ut i fra et verdisynspunkt så er det galt i de fleste tilfeller å ta abort, men du har rett til det.
11. januar 2010 at 13:59
Hei, jeg ser du er engasjert. Og det er på mange måter bra.
Men et lite tips til senere, skaff deg litt livserfaring før du uttaler deg om saker du tydeligvis bare har lest om.
Å oppdra et barn krever ansvar og etablering. Det handler om å kunne gi barnet et verdig liv. Og det å ta abort er ikke å drepe et barn, hadde du lest partipolitiske uavhengige forskningsrapporter hadde du funnet ut det.
Ingen bidrag fra staten kan kompensere det faktum at kvinnen ikke er moden til å oppdra et barn.
du skal ikke bli moden mens du oppdrar barnet, det er noe som skal finne sted før barnet fødes. Til fordel for begge parter.
Kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp!
17. januar 2010 at 18:51
“Du vil aldri kunne se dette fra en kvinnes perspektiv, og ettersom det er kvinnen dette i størst grad berører, er det hennes stemme som burde tale høyest.”
“jenta sjølv må finne ut om ho er klar for å ta ansvar for eit barn”
“Eg trur at dei set ønskja til jenta høgare enn eit slags liv som er under 12 veker gammalt og ikkje har eigne tankar og meiningar som et verkeleg menneske.”
“Kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp!”
Det er artig å lese hvor mange feminister og egoister som er engasjert i abortdebatt! :)
Dere burde alle sammen være for å rive ut støpselet til alle respiratorer og andre maskiner som holder bevisstløse mennesker, eller mennesker i koma, i live! Det er jo bare snakk om potensiale for liv, og de har jo ikke egne tanker! I tillegg så koster de jo staten mye penger! NEI, vi gjør ikke sånt, for det er DRAP.
Blir du voldtatt, ta en angrepille! Funker det ikke, adopter bort barnet! Jeg skjønner veldig godt at detter er vanskelig, og jeg kan nok ALDRI sette meg inn i situasjonen til et voldtektsoffer. Men da må samfunnet, venner, familie, foreldre og statens støtteapparat være tilstede og hjelpe og støtte!
Det er med abort som det er med verneplikt, det har blitt ALT FOR ENKELT å slippe unna! Det skal ikke mer til enn en dårlig unnskyldning!
Tenk over dette “potensialet for liv” sine rettigheter også! :) Ikke bare kvinnens! :)
3. februar 2010 at 01:31
Støtter du angrepillen, men ikke abort?
Angrepillen er jo et medikament som “skyller” ut det befruktede egget før det fester seg godt. Dette ble for usaklig.
18. januar 2010 at 16:47
Gleder meg til å se hvordan du skal få gjennom en sak kun Krf, et parti med stadig synkende oppsluttning (ettersom velgere dør) støtter.
Hvis en kvinne ikke ønsker et barn er vell ikke det noe du, en 16 år gammel gutt med lite livserfaring skal blande deg opp i.
Holdningene dine hører ikke hjemme i 2010.
28. januar 2010 at 17:57
Hei.
Viktig tema du tar opp der. Jeg er medlem av Venstre og dessverre er det ingen ny tanker i Venstre omkring abort. Dette er et vanskelig tema og få tør å innskrenke rettigheten til abort. Det er dessverre slik et det som en gang man har fått rett til, vanskelig kan tilbakeføres.
Jeg støtter stort sett det du skriver om abort og du kan lese mer om det på liberal.no: http://liberal.no/2009/10/etikk/ under profil jie-joha. De kommentarene kan kanskje hjelpe deg videre i debattene om abort. Håper du slår tilbake i Romsdals Budstikke mot AUFene.
Stå på videre.
3. februar 2010 at 01:16
Hallo, du kan kanskje kalle det egoistisk å ta abort fordi kvinnen er i en så pass ung alder at hun ikke klar for å ta vare på et barn, eller er i en økonomisk situasjon der det ikke passer seg å ha et barn. Men det er ikke det det handler om. Det handler ikke bare om kvinnen, selv om dette sikkert er en stor del av det, men det handler jo fortsatt også om barnet! Jeg hadde sikkert klart å ta vare på et barn i en alder av 20 år, og hadde garantert elsket barnet av hele mitt hjerte.. Men de fleste kvinner som tar abort i en slik situasjon tenker også på barnet! Hadde jeg blitt gravid nå hadde barnet mitt garantert fått et bedre liv dersom jeg vart gravid som f.eks 30 åring? Da kan jeg gi barnet mitt alt det trenger, og slipper å slite meg igjennom utdannelsen med et barn i armene.
Det er også viktig å tenke på at de fleste kvinner som får barn i en alder av 16-22 aldri fullfører utdannelsen sin. Hvordan skal kvinnen da klare å forsørge barnet på en bra måte? Har du tenkt på det noen gang? Hvilken livsglede får en ung mor dersom hun blir sittende bak kassa på Rimi resten av livet sitt?
Da kan hun fort ende opp som en deprimert ung mor som ikke klarer å ta hånd om barnet.
Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle hos alle unge mødre, det finnes alltid gode unntak.
Men dette er et stort problem, i hvert fall hos unge mødre som har en kjæreste, da tenker de fort at han har jo en jobb, så hvorfor trenger jeg en utdannelse? Hvorfor i det hele tatt gidde å fullføre videregående?
Så blir de sittende der da.. Bak kassa på Rimi, uten en fjerneste anelse om hva de går glipp av.
Livsglede er viktig!
3. februar 2010 at 01:44
Jeeez!
4. februar 2010 at 21:52
“Kjære” Simon
Gud gav oss, både mann og kvinne, fri vilje.
Har vi ikke da rett til å ta dette valget selv?
Hilsen
Russ 2010, Fagerlia vgs
16. januar 2012 at 10:55
[...] Les også: ”Det ufødte liv“ [...]